Khamis, 23 November 2017

BERMULANYA CUTI PERSEKOLAHAN

23 November 2017 adalah hari terakhir persekolahan. Makanya esok bermulalah cuti persekolahan. Banyak sekali kenangan pahit manis yang terpahat sepanjang tahun 2017.

Selepas melalui saat sedih kehilangan adik bongsu pada Jun 2016,saya sekeluarga mengharungi kehidupan seperti biasa. Tambahan pula permohonan projek rumah mesra rakyat yang dipohon sejak menyewa di bangunan kedai milik Kak Wan Che Sah di kampung Ayer Ralek telah diluluskan dan kini sudah pun siap. Cuma menunggu bajet untuk kemasukan elektrik,air, jubin lantai dan tangki air sahaja. Duit belum ada.

Insyaallah awal tahun hadapan dapatlah ibu menduduki rumah sendiri. Sekali – sekala dapatlah juga saya transit di sana 2 atau 3 kali dalam seminggu ke tempat kerja memandangkan rumah ibu lebih dekat berbanding rumah saya yang terletak di pinggir bandar Tanah Merah.
Jika ada masa terluang, dapatlah juga kami bertani dan bercucuk tanam di tanah sendiri peninggalan arwah datuk.

Di kampung  masih ada dua bidang tanah tanah ibu yang terbiar tanpa diusahakan. Saya pernah berhasrat untuk mengusahakannya, namun bajet dalam poket masih membatasi. Paling tidak modal diperlukan untuk menyodok tanah membersihkan kawasan, membuat pagar dan sebagainya.
Angan-angan hanya tinggal angan-angan. Orang tua – tua bilang kalau tiada duit tak payah bercakaplah. Lalu saya pendamkan sahaja hasrat untuk melaksanakan projek tanaman tebu saya cita-citan sebelum ini. Harap- harapnya pada tahun hadapan akan ada duit jatuh dari langit ke untuk dibuat modal.

Diharapkan juga tahun 2018 yang bakal menjelma nanti akan memberikan sinar kepada diriku dan keluarga.dijauhi segala musibah, ditetapkan iman dan sentiasa berada dijalan yang diredhai olehNya.
Insyaallah Berjaya di dunia dan Berjaya jua di akhiratnya nanti.

Selamat bercuti kepada warga pendidik dan kawan-kawan yang saya segani…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan