Jumaat, 17 November 2017

PERTAMA DAN TERAKHIR

Di rumah sewa inilah buat kali terakhirnya aku bersama-sama keluarga meraikan hari lebaran. Hari di mana  seluruh umat Islam menyambutnya dengan penuh rasa syukur dan gembira sebagai tanda kemenangan menahan lapar dan dahaga, melaksanakan ibadah puasa serta berterawih.
Dalam rasa syukur dan gembira, ada kisah duka yang terpahat di lubuk sanubariku. 3 hari sebelum menjelangnya Ramadhan, adikku W. Mustaqim W. Hanafi telah pergi buat selama-lamanya. Setelah hampir 3 tahun menghidapi penyakit Leukemia, dia menghembuskan nafas terakhirnya di wad 3 selatan HUSM pada pukul 1.55 pagi pada hari jumaat 2 Jun 2016.


rumah sewa inilah tempat kami anak beranak menumpang teduh buat seketika waktu.Aku rasa amat bersykur walaupun di dalam keadaan serba kekurangan, kami dapat juga menyewa di rumah yang agak jauh lebih selesa berbanding sebelum ini. Di sebuah rumah kedai yang sempit yang hanya mempunyai 1 bilik.

Setidak-tidaknya ibu dan adikku dapat mempunyai bilik sendiri. Lebih selesa.
Hari raya pada tahun tersebut adalah yang pertama tanpa dia. Ada sedikit kelainan.Rasa sunyi. Sepi. Suram bercampur baur. Aku masih ingat di awal tahun itu. Adikku yang keempat telah merancang ingin memasang pelita di semua penjuru pagar untuk menampakkan kemeriahan hari raya.Aku hanya mengangguk setuju. Adikku yang sakit ini hanya tersenyum.menampakkan arsa setuju dan senang.
Namun ia hanya tinggal sebuah kenangan yang akan tetap kekal terpahat buat selama-lamanya. Belum pun sempat memasuki Ramadhan Mustaqim telah pergi meninggalkan kami.
Dua hari sebelum dia meninggal dunia, Doktor Azlan( Doktor yang merawat adikku) memberitahu sel kansernya sudah mengganas dan beliau tidak dapat berbuat apa-apa lagi. Mendengar kata-kata itu aku hanya pasrah pada takdir Allah. Aku rasa cukup sedih namun di hadapannya aku langsung tidak mempamerkan kesedihan itu. Kata – kata itu menjelaskan kepadaku dia akan pergi buat selama-lamanya.
Dalam rasa sedih aku menghampirinya untuk memberikan sebuah kekuatan.sebuah semangat. Aku tahu dia hanya ada aku dan emak shaja. Adik beradik yang lain semuanya berada di kejauhan. Ayah pula setelah bercerai dengan ibu telah berkahwin lain dengan seorang jada anak dua dan telah pun mempunyai seorang lagi anak yang masih kecil.
Hampir setiap malam aku menemaninya bersama ibu di hospital. Tambahan pula kebetulan cuti pertengahan tahun sedang bermula. Segalanya telah dipermudahkan olehNya.
Sesungguhnya sebagai umat Islam Yang percayakan akan qada- qadar Allah aku hanya mampu berserah.Kerana mati sesiapa pun akan mati. Bila-bila pun boleh mati. Dan mati ada dimana-mana jika waktunya telah tiba. Tanpa dilewatkan atau dicepatkan walau sesaat.
Cuma aku hanya mampu bersujud dan berdoa kepada Yang Maha Esa agar damailah rohnya di sana.Moga-moga rohnya ditempatkan dikalangan para solihin dan diterima segala amalan sewaktu hayatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan