Sabtu, 18 November 2017

ZAMAN GEMILANG


Tidak pernah terlintas difikiran untuk membuka sebuah kedai runcit. Segala-galanya bermula pada tahun 2010. Waktu itu aku telah pun membuka sebuah cyber cafe yang terletak di kompleks sukan Felda Kemahang 2. Memandangkan bapaku seorang penolong pengurus di tanah rancangan tersebut maka mudahlah aku mendapatkan sebuah kedai untuk menjalankan perniagaan cyber cafe.


Panas disangkakan hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari. Begitulah nasib yang menimpa keluarga kami. Ayah dan ibu tidak lagi sehaluan. Maka penceraian merupakan pilihan terakhir. Tempias pencerian ayah dan ibuku turut terpalit juga pada diriku. Sehinggakan aku mendengar khabar-khabar angin yang bapaku ingin keluarkan aku daripada kedai tersebut.

Merasakan diri ibarat telor dihujung tanduk, aku mengambil keputusan untuk keluar daripada premis tersebut. Tambahan pula pada suatu hari di dalam perjalanan pulang dari mengajar aku ternampak akan iklan sebuah kedai yang ingin disewakan. Bangunan kedai tersebut berdekatan dengan rumah ibu saudaraku pula.

Setelah berbincang dengan ibu sebaik pulang dari kerja, ibuku bersetuju ingin melawat bangunan kedai itu dan sekiranya sesuai kami ingin menyewanya.

Alhamdulillah. Setelah melihat dengan sendiri keadaan kedai yang agak luas dilengkapi dengan sebuah bilik tidur, dapur dan bilik air ibu bersetuju untuk mencuba nasib berniaga disitu. Dengan keluasan kedai itu maka terlintaslah difikiran kami untuk membuka kedai runcit disebelahnya. Ini bermakna  keluasan kedai itu kami bahagikan kepada dua. Disebelahnya cyber cafe dan di sebelahnya ialah barang-barang runcit.

Sejak detik itu bermulalah kehidupan baru kami sebagai peniaga. Memang amat menyeronokkan.Perniagaan cyber cafe dan runcit berjalan serentak. Ramailah budak-budak kampung yang menggunakan perkhidmatan cyber cafe kami untuk melayari internet di kedai ku. Tidak kurang juga perniagaan runcit berjalan dengan lancar. Pendapatan daripada kedua-dua perniagaan tersebut tidak kurang daripada RM500 hingga RM600 sehari.



Saat dan ketika ini kami namakan “Zaman Gemilang”. Di dalam entri ini aku sisipkan beberapa keping foto yang ku rakam tanpa sengaja. Mengenangkan saat itu membuatkan aku tersenyum sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan